ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Streaming

Πως ο νόμος Κρέτσου έφερε το Χόλιγουντ στην Ελλάδα

BECKETT (2021) John David Washington as Beckett. Cr: Yannis Drakoulidis/NETFLIX

Εν μέσω πανδημίας, η Ελλάδα, καταφέρνει και δημιουργεί θέσεις εργασίας (36.0000) προσελκύοντας μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές, στηρίζοντας ταυτόχρονα και τις ελληνικές τηλεοπτικές σειρές. Αυτή η επιτυχία δεν έγινε από τη μία ημέρα στην άλλη, ούτε φυσικά ανήκει στην σημερινή κυβέρνηση η οποία σπεύδει και την παρουσιάζει ως δικής της. Είναι μια εθνική επιτυχία που ξεκίνησε το 2015 από τον τότε γενικό γραμματέα ψηφιακής πολιτικής Λευτέρη Κρέτσο.

Επισκέψεις στην Ελλάδα, εν μέσω διαπραγμάτευσεων με την Τρόικα, ρεπεραζ,location scouting, business plan EKOME, αποσπάσεις προσωπικού επαφές με διεθνή στουντιο, ταξίδι εξοικείωσης στην Ελλάδα παραγωγών του Χόλιγουντ,ημερίδες-παρουσιάσεις τηλεοπτικές εκπομπές,διευκόλυνσεις σε γυρίσματα όπως στο Σούνιο και το Σύνταγμα , άδειες κινηματογράφησης ακόμη και σε δύσκολα σημεία και ώρες και ημέρες. Αυτό είναι ένα μέρος της προσπάθειας που καταβλήθηκε από τον Λ. Κρέτσο, ο οποίος πήρε τον κινηματογράφο από το σημείο “μηδέν” και δημιούργησε ένα μηχανισμό επενδύσεων για την Ελλάδα, μέσα σε 4 χρόνια και τώρα προκύπτει η αποτελεσματικότητα με τις νέες παραγωγές που γυρίζονται στη χώρα.

Η καινοτομία του ελληνικού cash rebate όπως το σχεδιάσε και το υλοποίησε ο Λ. Κρέτσος βρίσκεται στα εξής σημεία:

  1. Δεν υπάρχει όριο επιστροφής, όσο περισσότερο δαπανήσει κάποιος στην Ελλάδα τόσο μεγαλύτερο ποσό ενίσχυσης θα λάβει.
  2. Υπάρχει εγγυημένη χρηματοδότηση από το ΠΔΕ και όχι από ευρωπαϊκά κονδύλια 450 εκατ. μέχρι το 2022 με αρχική εκταμίευση 75 εκατομμυρίων.
  3. Καλύπτει όλες τις κατηγορίες οπτικοακουστικής δημιουργίας (από κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ, animation, video games).
  4. Καλύπτει δαπάνες παραγωγής και μετα-παραγωγής, αλλά και προ-παραγωγής (εισητήρια από και προς Ελλάδα, δαπάνες διαμονής).

Η ΝΔ ως αντιπολίτευση είχε επιτεθεί στο νόμο Κρέτσου, αλλά όταν ανέλαβε ο Κυριάκος Πιερράκακης, κατάλαβε το θησαυρό που βρήκε στο γραφείο του. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν υπερασπίστηκε το νόμο που ψήφισε ως κυβέρνηση και η ΝΔ απλώς αξιοποίησε την αδράνεια της Κουμουνδούρου. Πίσω από τους πανηγυρισμούς για τα μεγάλα στούντιο που ήρθαν στην Ελλάδα, υπάρχει μια τεράστια προσπάθεια δημιουργίας του μηχανισμού που θα έφερνε τις ξένες παραγωγές στη χώρα και θα στήριζε την ελληνική παραγωγή

Το χρονολόγιο είναι το εξής:

  1. Νοέμβριος 2015: ψήφιση νόμου 4339/ 2015, σύσταση ΕΚΟΜΕ

Στο νόμο προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι:

  • το στελεχιακό δυναμικό του αποτελείται αποκλειστικά από εργαζόμενους στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα,
  • στο Διοικητικό του Συμβούλιο συμμετέχουν και άλλα Υπουργεία εκτός του πρώην Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης με στόχο να διασφαλιστούν συνέργειες και ο διυπουργικός χαρακτήρας των δράσεων του.
  • Αύγουστος 2017: ψήφιση “νόμου Κρέτσου” 4487/ 2017, όπου προβλέπεται η δημιουργία του πρώτου επενδυτικού κινήτρου για την ενίσχυση οπτικοακουστικών έργων σε επίπεδα του 25% επί του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών. Η ενίσχυση είχε όριο τα 5 εκατομμύρια ευρώ και αφορούσε όλες τις κατηγορίες οπτικοακουστικής δημιουργίας (κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, animation, video games).

Για πρώτη φορά ψηφίζεται νόμος που προβλέπει προθεσμίες σε όλα τα στάδια επεξεργασίας της αίτησης ακόμη και στον αρμόδιο Υπουργό.

  • Μάρτιος 2018: έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΚΥΑ 923/ 2018, η οποία εξειδίκευσε την εφαρμογή του νόμου 4487/ 2017 και λειτουργίας του επενδυτικού κινήτρου.

(Κ.Υ.Α. αριθμ. 923/2018 Προκήρυξη καθεστώτος για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα σύμφωνα με το κεφάλαιο Δ του νόμου 4487/ 2017)

  • Απρίλιος 2018: Δημιουργία και λειτουργία πληροφοριακού συστήματος για αιτήσεις ένταξης στο επενδυτικό κίνητρο του ΕΚΟΜΕ. Πραγματοποιείται η πρώτη αίτηση
  • Αύγουστος 2018: Ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δύο πολύ σημαντικών έργων που έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται:

α) Film Offices (ύψους 5 εκατ. Ευρώ) και

β) Εθνικό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Αρχείων (ύψους 10 εκατ. Ευρώ).

  • Σεπτέμβριος 2018: Τροποποίηση του νόμου 4487/ 2017 ένα χρόνο αργότερα με το νόμο 4563/ 2018, ώστε το κίνητρο να γίνει πιο ανταγωνιστικό.

Τα βασικά σημεία της τροποποίησης αυτής ήταν:

α) Η αύξηση του ορίου ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων από το 25% στο 35% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής

β) Η κατάργηση του ανώτατου ορίου στο ποσό της επιχορήγησης, που μέχρι τότε ήταν τα 5 εκατ. ευρώ

γ) Η πρόβλεψη για δυνατότητα εκχώρησης του ποσού της επιχορήγησης σε Ελληνικές τράπεζες για την παροχή δανείου.

  • Οκτώβριος 2018: Την 1287/ΑΠ 104875/5-10-2018 και με ΑΔΑ: 7ΖΙ- 0465ΧΙ8-8Ξ4 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ευστάθιου Γιαννακίδη, περί Έγκρισης της Ένταξης στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) 2018, στη ΣΑΕ 263 του έργου «Επιχορήγηση της ΕΤΕΑΝ ΑΕ για την Εγγυοδοσία Χαμηλότοκων Δανείων Επιχειρήσεων Παραγωγής Οπτικοακουστικών Έργων» (Κωδικός έργου: 2018ΣΕ26300005, Προϋπολογισμός: 25.000.000,00 ευρώ), η οποία εκδόθηκε κατόπιν της αριθμ. 1040/Η/21.09.2018 πρότασης του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.
  • Δεκέμβριος 2018: έκδοση Υπουργικής Απόφασης αριθμός 129

«Έγκριση Κανονισμού Οργάνωσης Λειτουργίας και Κατάστασης Προσωπικού του Νομικού Προ- σώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία: «Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας Α.Ε. – Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. Α.Ε.

Στην απόφαση επίσης προβλέπεται η ενίσχυση της στελέχωσης του ΕΚΟΜΕ με 50 νέους υπαλλήλους από το στενό και ευρύτερο τομέα του Δημοσίου.

  • Δεκέμβριος 2018: έκδοση Υπουργικής Απόφασης αριθμός 130 Έγκριση Κανονισμού Οικονομικής Διαχείρισης και Προμηθειών του Νομικού Προσώπου Ιδιω- τικού Δικαίου με την επωνυμία «Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας Α.Ε. – Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. Α.Ε.»
  1. Ιανουάριος 2019: έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΚΥΑ 1007/ 2019, θεσμοθετούνται και φορολογικά κίνητρα της τάξεως του 30% επί των επιλέξιμων δαπανών μιας οπτικοακουστικής παραγωγής. Η Ελλάδα έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη και ίσως μοναδική στον κόσμο που παρέχει ταυτόχρονα και χρηματοοικονομικά και φορολογικά κίνητρα σε όσους επιλέξουν να κάνουν γυρίσματα στην Ελλάδα.
  1. 9/4/2019, πραγματοποιήθηκε η πρώτη καταβολή ενίσχυσης, ύψους 310.799,54 ευρώ, στη γαλλογερμανικής παραγωγής τηλεοπτική σειρά «EDEN» δίχως καθυστερήσεις.

Το γεγονός αυτό ήταν πολύ σημαντικό δείγμα αξιοπιστίας της χώρας έναντι των υποψήφιων επενδυτών, απτή απόδειξη της ταχείας λειτουργίας του μηχανισμού και της καταβολής των χρημάτων

  1. Απρίλιος 2019: έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης KYA 59/ 2019, όπου εντάσσονται στο πρόγραμμα ενίσχυσης οπτικοακουστικών παραγωγών και τα ψηφιακά παιχνίδια (videogames). Ελάχιστες χώρες στον κόσμο διαθέτουν τέτοια ρύθμιση και μάλιστα στο υψηλό συγκριτικά ποσό της ενίσχυσης στο 35%.
  1. Απρίλιος 2019: Στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2019 εντάχθηκε το έργο του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης με τίτλο: «Επιχορήγηση στην ΤΑΝΕΟ ΑΕ για συμμετοχή σε επενδυτικά σχήματα με στόχο την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα». Η ένταξη εγκρίθηκε με απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθη Γιαννακίδη και αναρτήθηκε στη Διαύγεια (ΑΔΑ: ΩΥΩ1465Χ18-ΒΝ5).  Με το συγκεκριμένο έργο, το Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας Α.Ε. («ΤΑΝΕΟ Α.Ε.») επιχορηγείται με το ποσό των 50 εκατ. ευρώ για τη συμμετοχή του σε νεοϊδρυθέντα ταμεία επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital Funds) που θα επενδύουν στη δημιουργία κινηματογραφικών/τηλεοπτικών παραγωγών, κινουμένων σχεδίων αλλά και ψηφιακών παιχνιδιών στην Ελλάδα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *