Επιστρέφουν «φαντάσματα» από το παρελθόν
Μια αγορά πνευματικών δικαιωμάτων μουσικής, που κινείται ετησίως μεταξύ 25 – 30 εκατ. ευρώ, επιχειρείται να φύγει ξανά από τα χέρια των δημιουργών και να επιστρέψει στον κύκλο της ιδιωτικής διαχείρισης, με πρόσφατο το πικρό τέλος της ΑΕΠΙ και τις καταγγελίες σε βαθμό κακουργήματος που απαγγέλθηκαν στην οικογένεια Ξανθόπουλου για επτά αδικήματα. Και ενώ η διαδικασία της ανάκρισης προχωράει με βραδείς ρυθμούς, η πρωτοβουλία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, που ανακήρυξε την IP Hub ΑΕ ως Ανεξάρτητη Οντότητα Δικαιωμάτων (ΑΟΔ), έχει προκαλέσει πλήθος αναταράξεων.
Η εταιρεία, με κεφάλαιο 26.000 ευρώ, σχετίζεται με τον επιχειρηματία Δημήτρη Μάρη, ο οποίος και δημοσίως, μέσω του site του www.news247.gr, στηρίζει τη σχετική πρωτοβουλία. Η κίνηση αυτή του υπουργείου Πολιτισμού έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με τις προσωπικές δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώπιον των δημιουργών (έχουν καταγραφεί σε σχετικό βίντεο) για την απόδοση της διαχείρισης των δικαιωμάτων στους ίδιους και όχι σε τρίτα πρόσωπα ή κρατικό φορέα. Φαίνεται όμως πως πρόσωπα που βρίσκονται εντός του κυβερνητικού συστήματος προκρίνουν μια άλλη λύση, που έχει τις ρίζες της… στα παλιά, παραπέμποντας στη λογική του μοντέλου της ΑΕΠΙ.
Ο επιχειρηματίας Δημήτρης Μάρης (24Media), που είχε εκφράσει το ενδιαφέρον του για το Mega, χωρίς να προχωρήσει στο επόμενο βήμα, έκλεισε πρόσφατα τον ενημερωτικό σταθμό News247-88,6 και σήμερα λειτουργεί τον μουσικό Legend στη θέση του. Στο πρόσφατο παρελθόν είχε τη δημοσιογραφική διαχείριση του «Έθνους», ιδιοκτησίας Σαββίδη (όταν επανεκδόθηκε), με τα γνωστά πρωτοσέλιδα για τα Panama Papers.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η καθυστέρηση από το υπουργείο Πολιτισμού όσον αφορά την αναγνώριση του φορέα των (περισσοτέρων) δημιουργών (ΕΔΕΜ), που θα διαδεχθεί τον έκτακτο φορέα διαχείρισης δικαιωμάτων, ελεγχόμενο από το υπουργείου Πολιτισμού (ΕΥΕΔ). Ζητούνται, κατά τον νόμο, έλεγχοι από πιστοποιημένες εταιρείες για το αν ο νέος φορέας είναι αξιόπιστος. Φυσικά, χωρίς το «αποθεματικό» της ΕΥΕΔ κάτι τέτοιο, επί της ουσίας, δεν μπορεί να γίνει.
Από την άλλη πλευρά υπάρχει η Αυτοδιαχείριση. Διαθέτει άδεια ΑΟΔ από το υπουργείο Πολιτισμού, είναι μέλος της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Φορέων Συλλογικής Διαχείρισης, ενώ εκπροσωπεί το ξένο ρεπερτόριο στην Ελλάδα. Το υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε σε προσωρινή ανάκληση λειτουργίας του φορέα για δύο μήνες, απόφαση που κατέπεσε στο ΣτΕ. Όσο οι δύο «παίκτες» δεν συνεργάζονται για να δημιουργήσουν έναν κεντρικό, μεγάλο φορέα συλλογικής διαχείρισης, εξαιτίας της περίεργης στάσης ορισμένων δημιουργών, τότε παραμένει το ανοικτό το ενδεχόμενο να επιστρέψει όλη η αγορά στο προηγούμενο μοντέλο, με την προσθήκη απλώς των νέων προσώπων.
Στην όλη διαδικασία δεν έχει ζητηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού η γνώμη της ΕΙΤΗΣΕΕ, τα μέλη της οποίας, μαζί με την ΕΡΤ και τους υπόλοιπους ιδιωτικούς σταθμούς, θα φέρουν το βάρος της πληρωμής των ποσών στους δημιουργούς. Τα μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ έδωσαν το 2017 περίπου 2,5 εκατ. ευρώ στην ΑΕΠΙ, ενώ η ΕΡΤ εισφέρει ετησίως περίπου 1 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων προέρχεται από τη λεγόμενη «δημόσια εκτέλεση» από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.