ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Πως ο νόμος 4487/2017 έκανε την τηλεόραση να μιλάει ελληνικά

«Έκρηξη» με 81 παραγωγές και 75 εκατ. ευρώ επενδύσεις

Μια μεγάλη ανατροπή στο χώρο της παραγωγής ήρθε με το νόμο 4487/2017 καθιέρωση το cash rebate. Με την εφαρμογή του «νόμου Κρέτσου»από τον Απρίλιο του 2018 το ΕΚΟΜΕ έχει στηρίξει 81 παραγωγές, εκ των οποίων περίπου οι μισές είναι διεθνείς παραγωγές. (39 εγχώριες και 42 διεθνείς) ενώ οι  επενδύσεις ξεπέρασε τα 75 εκατομμύρια ευρώ δημιουργώντας περισσότερες από 23.000 θέσεις εργασίες (ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθητικοί, συνεργεία, κλπ.

Στο ισχύον καθεστώς πρόκειται με νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υπό τον Κ. Πιερακκάκη να αυξηθεί το ορίου ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων από το 35% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής, στο 40%, ενώ υπάρχει η αίσθηση πως δεν θα υλοποιείται ο διπλός έλεγχος της ισχύουσας νομοθεσίας επί των οικονομικών στοιχείων, που στο παρελθόν απέτρεψε διάφορα «κόλπα»

Η δυνατότητα οικονομικής στήριξης των ταινιών  και των σειρών, που έφερε  ο ν.4487/2017 αλλάξαν τα δεδομένα για τα χώρα. Τα εξωτερικά γυρίσματα πραγματοποιήθηκα  σε περισσότερες από 100 οι τοποθεσίες στην Ελλάδα . Κίνα, Κορέα, ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Μεγάλη Βρετανία, Φινλανδία είναι οι χώρες προέλευσης  των παραγωγών,  ενώ κάποιες είναι συμπαραγωγές, διασυνοριακές και ευρωπαϊκές συνεργασίες. Παράλληλα πολλές ελληνικές ταινίες, αλλά και σειρές, δεν θα είχαν γίνει χωρίς το συγκεκριμένο κίνητρο ή θα γίνονταν με πολύ χαμηλότερα budgets, κάτι που θα είχε ως συνέπεια σημαντικές εκπτώσεις στην ποιότητα των παραγωγών, αλλά και στο επίπεδο των εργασιακών σχέσεων.

Η ανατροπή έγινε στην τηλεόραση. Η   ύπαρξη του κινήτρου επανάφερε την μυθοπλασία στην ελληνική τηλεόραση μετά από μια τραυματική περίοδο καθίζησης και την μόδα να γίνονται τα γυρίσματα στην Κύπρο για λόγους χαμηλότερου κόστους. Το σημαντικό ήταν πως περιόρισε στο κομμάτι της παραγωγής το μαύρο χρήμα, αφού για να εγκριθεί μια σειρά υπήρχαν αυστηρές διαδικασίες και …τιμολόγια. Με τον τρόπο αυτό αυξήθηκαν όμως και τα δημόσια έσοδα , σε νέες θέσεις εργασίας, τουριστική προβολή, αύξηση εισιτηρίων στις αίθουσες κτλ.)

Η καινοτομία του ελληνικού cash rebate βρίσκεται στο γεγονός πως δεν  υπάρχει όριο επιστροφής, Όσο περισσότερο δαπανήσει κάποιος στην Ελλάδα τόσο μεγαλύτερο ποσό ενίσχυσης θα λάβει. Υπάρχει εγγυημένη χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ύψους 450 εκατ. μέχρι το 2022 με αρχική εκταμίευση 75 εκατ. ευρώ. Καλύπτει και όλες τις κατηγορίες οπτικοακουστικής δημιουργίας (από κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ, animation, video games), αλλά και τις δαπάνες παραγωγής και μετα-παραγωγής, αλλά και προ-παραγωγής  Το βασικό όλες οι αιτήσεις γίνονται ηλεκτρονικά και με αδιάβλητο σύστημα βαθμολόγησης βάση κριτηρίων και δεν κρίνονται σενάρια. Σε 6 μήνες ο παραγωγός λαμβάνει πίσω τα χρήματα που του αναλογούν.

Βασίλης Κουφόπουλος
Καλύπτω το ρεπορτάζ των ΜΜΕ από το 1993 και παράλληλα ασχολούμαι με την Αθήνα.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.