ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Το κίνημα “δεν πληρώνω” στην TV  έχει την υπογραφή της κυβέρνησης Μητσοτάκη

Σε 9 ημέρες λήγει η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων των τηλεοπτικών  σταθμών που θέλουν να διεκδικήσουν άδεια εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου, ενημερωτικού προγράμματος.Στο ΕΣΡ ως το μεσημέρι της μεθεπόμενης Πέμπτης θα προσέλθουν οι  ενδιαφερόμενοι για τις 7 άδειες με τιμή εκκίνησης 35 εκατ. ευρώ η κάθε μία, διάρκειας 10 ετών. Τα χρήματα θα καταβληθούν σε 10 δόσεις, των 3,5 εκατ. ευρώ η κάθε μία.

Η απόφαση για τη χορήγηση των αδειών είναι ετεροχρονισμένη. Η κοινωνία μπορεί να μην ασχολείται, αλλά συνιστά ένα θεσμικό κενό το οποίο οι κυβέρνησεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο παρελθόν επέλεξαν να γιγαντώσουν. Συνιστά παράδοξο σε μια χώρα της ΕΕ, οι τηλεοπτικοί σταθμοί να λειτουργουν “έκνομα”, σύμφωνα με το ΣτΕ, ενώ για το μικρότερο κατάσταστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, προκειμένου να λειτουργήσει χρειάζεται πληθώρα αδειών.Στην περίπτωση της τηλεόρασης, κατά αναλογία, ενώ οι σταθμοί δεν έχουν άδεια, τους έχει χορηγηθεί έναντι τιμήματος η αποκλειστικ΄ή χρήση της πλατείας (του φάσματος των συχνοτήτων) όπου χρεώνουν για τα τραπεζοκαθίσματα (συχνότητες)

Το πρόβλημα ξεκίνησε το 1989, όταν η κυβέρνηση συνεργασίας ΝΔ (ενιαίου) Συνασπισμού παραχώρησε την τηλεόραση στους εκδότες, χωρίς άδειες και δίχως καμία σοβαρή προυπόθεση. Επί Αλέξη Τσίπρα, το λάθος αυτό αναγνωρίστηκε και σήμερα υπάρχει η πολιτική πρωτοβουλία για την αποκατάσταση της νομιμότητας. Η ΝΔ, αντιθέτως, δεν  έχει προβεί σε δημόσια τοποθέτηση για την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Το κίνημα “δεν πληρώνω” στην τηλεόραση, μαζί με το “κλειστό επάγγελμα του καναλάρχη” θεσπίστηκαν το 1993, από το  ΕΣΡ που είχε ως πρόεδρο τον πρώην δικηγόρο του τότε υπουργού προεδρίας Σωτήεη Κούβελα

Ενδεικτικό της θεσμικής ανωμαλίας που δημιουργήθηκε είναι πως η νομοθεσία για την ιδιωτική τηλεόραση ήρθε το 1995 με τον προβληματικό νόμο 2328 του Ευάγγελου Βενιζέλου. Οι άδειες εκχωρήθηκαν επί κυβέρνησης Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, από το ΕΣΡ της εποχής, στις 10 Σεπτεμβρίου 1993 λίγες ημέρες πριν από την πολιτική ήττα της ΝΔ στις εκλογές του Οκτωβρίου που ακολούθησαν.

Για τις άδειες αυτές δεν ζητήθηκε οικονομικό αντάλλαγμα. Δυνατότητα εκπομπής έλαβαν ο ΑΝΤΕΝΝΑ TV Α.Ε. ΑΝΤ1 η ΝΕΟ ΚΑΝΑΛΙ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ Α.Ε., -NEW CHANNEL (ανεστάλη χρόνια αργότερα)

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ” ΚΑΝΑΛΙ 29, (πρώην Alter) η ΝΕΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ,, ΞΕΝΙΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΑΕ (σημερινό Star) ο SEVEN X”, (σημερινός Σκάι TV) και  νΤΗΛΕΤΥΠΟΣ ΑΕ MEGA>CHANNEL.

Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού τοπικής εμβέλειας στην περιοχή Θεσσαλονίκης” και “ ειδική άδεια για τεχνική δικτύωση” “στην περιοχή κεντρικής Μακεδονίας” δίνονται στις εταιρίες:

-ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, ΘΕΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ TV 100”

-ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗ ΚΑΙ ΣΙΑ Α.Ε. <<ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV>> . (συμφερόντων σήμερα του Μ. Κυριακού

Τέλος άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού στην περιοχή Αττικής δίνονται στις εταιρίες:

  • CITY NEWS A.E. TELECITY”

και “ΤΗΛΕΤΩΡΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ-ΤΗΛΕΤΩΡΑ” (σημερινό Nine)

 

Μετά την πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη στις 31 Δεκεμβρίου 1993, δυο μήνες μετά τις εκλογές ο υφυπουργός Προεδρίας Ε. Βενιζέλος και ο υπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών Γ. Χαραλάμπους τροποποιούν την 94841/15.9.93 απόφαση ως εξής: “Επιτρέπουμε και στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς “ΕΡΜΗΣ -ΣΚΑΪ Ραδιοτηλεοπτικά Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας ΑΕ<<SKY 100,4>> Ελληνική Δορυφορική Τηλεόραση ΕΔΤ” (σημερινός Alpha) και “ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΑΕ-902 Αριστερά στα FM” (σήμερα Epsilon)  να εκπέμπουν στα κανάλια που χρησιμοποιούν και εκπέμπουν “ . Κατά τα λοιπά “ το σύνολο των υποποίπων συχνοτήτων (καναλιών) της ζώνης VHF και UHF” παραχωρείται “προσωρινά στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (ΕΤ)”.

Το κίνημα “δεν πληρώνω” στην τηλεόραση

 

Βασίλης Κουφόπουλος
Καλύπτω το ρεπορτάζ των ΜΜΕ από το 1993 και παράλληλα ασχολούμαι με την Αθήνα.

Leave a Reply